Baca kisah-kisah ulama menuntut ilmu dulu kita sendiri pun rasa malu. Akal mereka cerdas, sentiasa mencari kebenaran. Tidak hanya duduk diam, malah mendengar dengan cermat.
Jikalau khabar yang diajar pelik, sikapnya tidak diam membisu tapi dia akan bertanya. Mereka tidak menerima secara bulat-bulat
Sheikh Yusuf Al-Qardawi dalam bukunya (diari beliau) , "Ibnu Al-Qaryah wa Al-Kuttab" menceritakan kisah yang menarik
Ketika beliau di tahun 1, Kuliah Usuluddin Universiti Al-Azhar berlaku perbualan hangat antara beliau dengan guru tafsirnya, Sheikh Muhammad Mukhtar Badir
Sheikh Badir menegaskan Nabi Nuh A.S diutuskan wahyu bukan kepada kaumnya sahaja malah seluruh alam berdalilkan banjir yang berlaku di zaman Nabi Nuh A.S meliputi seluruh dunia bukan khusus kepada kaum Nabi Nuh sahaja
Sheikh Yusuf Al-Qardhawi pula berhujjah sesungguhnya Nabi Nuh a.s diutuskan kepada kaumnya sahaja bukan seluruh alam berdalilkan
"إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ"[Nuh:1]
Bermaksud : "Sesungguhnya kami telah mengutuskan Nabi Nuh kepada kaumnya"
Seyogianya risalah dakwah Nabi Nuh terhad kepada kaumnya bukan seluruh alam
Masing-masing dengan pendirian masing-masing
Kemudian hari, Sheikh Badir jumpa kembali dengan Sheikh YQ dan menarik kembali dakwaan beliau dan membenarkan Sheikh Al-Q@rdhawi. Bahkan memuji keilmuan beliau
Sheikh Al-Q@rdhawi menceritakan hubungan beliau dengan gurunya, Sheikh Badir bertambah erat dan tidak bermusuhan walaupun perdebatan hari itu begitu dahsyat
Kita dapat lihat pelajar ilmu sebenar dibenarkan untuk bertanya bagi mencari kebenaran. Tujuannya bukanlah dicari pihak mana yang betul dan salah tetapi demi mencari kebenaran
Tawadhu' Sheikh Badir jelas, beliau tidak segan untuk menarik kembali hujjahnya walaupun di hadapan anak murid kerana yang benar itu tetap benar dan perlu dijelaskan kerana ilmu yang diajar bakal dipertanggungjawabkan di akhirat kelak
واعتبر التفكـر فيـه عبـادة وفريضة،
Berfikir dan bertaakul merupakan ibadah juga kewajipan
وحمل على التقليـد والجمود حملة شعواء،
Adapun yang berpegang kepada Taqlid (ikut membuta tuli) sehingga jumud (pemikiran sempit) merupakan golongan yang melampau
كما حمل على الظنون والأهواء في تأسيس الحقائق، وتكوين العقائد
Sama juga hal ini kepada golongan yang menjadikan sangkaan dan hawa nafsu sebagai asas untuk mengetahui kebenaran dan membentuk pegangan
إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran
- Sheikh YQ dalam membicarakan isu seseorang mendakwa melihat perkara ghaib tanpa asal-usul
Azhar sinonim dengan budaya keilmuan, bertaakul dalam mencari kebenaran. Bukan dinamakan Azhari jikalau sekadar hanya bertaqlid sehingga menuduh orang tertentu dengan gelaran tidak selayaknya apatah lagi setelah dijelaskan fakta serta bukti
Taqlid buta melambangkan kemiskinan daya fikir dan taksub adalah perlakuan orang yang jahil
Jikalau bercitakan masyarakat yang berilmu, maka kita sendiri hendak pertingkatkan keilmuan dan bacaan kita
Jikalau agamawan sendiri kurang ilmunya, bercakap tanpa ilmu maka semakin jahil masyarakat kita di Malaysia
Ini kaedahnya!
Add your comment